top of page
DSC_1653.JPG

מתי (מתתיהו) ונונו

פועל למען הפועלים

1.png

צילום: קרן-אור רוזנבאום

כתיבה: רותי בנו

בכניסה לביתו של מתי ונונו, מקדם את פנינו שלט ענק עם הכיתוב "פותח את ידיך ומשביע לכל רצון", שמסכם את התורה בה הוא מאמין. לאורך כל חייו פעל מתי למען קידום הפועלים, עובדי הכפיים והקהילה בשורת תפקידים, חלקם התנדבותיים. אופיו התעצב כך בימי ילדותו, כבן למשפחה בת 8 ילדים.

מתי נולד בדצמבר 1950 בעיר קזבלנקה שבמרוקו, להוריו אסתר ויצחק ז"ל. באותו חודש בו נולד עלתה המשפחה לישראל ושוכנה במעברת האוהלים של שער העלייה. עקב התנאים הקשים ותקופת הצנע שהייתה ביישוב, חזרו כעבור שנתיים למרוקו. ב-1956, חזרה המשפחה לישראל והשתכנה בבית אבן, בכפר הערבי של טירת כרמל, בשכונת הפלמ"ח. אביו של מתי מצא עבודה במספנות חיל הים וכך פרנס את המשפחה. "בימי שישי אני ואחיי היינו אוספים חתיכות עץ להבערה מתחת לחבית, בה היו מחממים מים לרחצה לקראת השבת. היינו עומדים בשורה וממתינים לתורנו ברחצה, כמו סרט נע – אחד יוצא, אחר נכנס", הוא נזכר. קרוב לביתם היה מרכז מסחרי קטן בסמוך לו היה ממתין לקונים עגלון ומסיע אותם הביתה עם הקניות. "זו הייתה המונית של פעם", מספר. שותפות הגורל איחדה את כל תושבי המקום לדבריו. "הייתה מאפיה אליה מדי יום שישי כל משפחה הייתה מביאה את סיר החמין לבישול משותף. על כל הסירים היה ממונה משגיח מיוחד ולמחרת, בשבת בבוקר, הם היו נאספים ע"י המשפחות".

יום אחד, זכה אביו של מתי בסכום נאה מטעם מפעל הפיס. בכספי הזכייה חגגו למתי ואחיו בר מצווה מפוארת וביתרה קנה האב חנות, שהפכה להיות החנות היחידה בטירת כרמל למכירת ותיקון אופניים. החנות קיימת עד היום, במיקום אחר בעיר, בהנהלת אחד האחים.

ב-1989 התפקד למפלגת העבודה, וזכה בתפקיד מזכיר מועצת הפועלים של היישוב. במסגרת תפקידו טיפל גם בקבוצת הכדורגל הפועל טירת כרמל אותה כה אהב. לצד זאת הקים קייטנה לילדים, סייע בחלוקת מזון למשפחות, הקים וניהל את בית הספר לוועדי עובדים, שם גם למדו ראשי וועדים של מפעלים מהסביבה. גם אני זכיתי ללמוד בבית ספר זה, וכך הכרתי את מתי.
במהלך עשייתו המקצועית זכור לו במיוחד כנס שאירגן ב-1992, בהשתתפות יצחק רבין ז"ל. מתי ליווה אישית את רבין ופמלייתו ברגל ברחבי העיר. "באולם לא היה מקום ועשרות נשארו בחוץ", הוא מספר בעודו מראה לי תמונות. עשייתו הרבה של מתי הגיעה לאזני יו"ר ההסתדרות, ישראל קיסר ז"ל, וזה הציע לו עבודה בהסתדרות בחיפה. עם כניסתו לתפקיד יצא ללמוד את דיני העבודה במכללת בית ברל ובסופם הוסמך לטוען בבית הדין לעבודה, ובהמשך מונה למזכיר האיגוד המקצועי בחיפה. מתוקף תפקידו נסע תכופות לירושלים, יחד עם ראש העיר דאז אריה טל, כדי להיפגש עם שרים ולהשיג תקציבים לטובת העיר. בזכות פעילותו זו תוקצבו כיכרות בצמתים מרכזיים בעיר והועבר תקציב לטובת פיתוח בית החולים.

מתי המשיך להתקדם ולפעול למען עובדי הכפיים של כל המחוז. אין ספק כי בהיסטוריה של טירת כרמל שמו חתום כמי שפעל כל חייו לקידום רווחת העובדים ולפיתוח העיר. ב-2017 יצא לפנסיה וכיום נהנה מהמשפחה שהקים עם אשתו קולט, מ-5 ילדיהם שכולם נשואים והורים בעצמם.

"כל חייו פעל לקידום רווחת העובדים ופועלי הכפיים"

מתי (מתתיהו) ונונו

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page