top of page
DSC_1653.JPG

היג'ר אלבש

בין העולם הישן לעולם החדש

1.png

צילום: רביע באשא

כתיבה: מגי דוד

כ-700 שנים ששורשי משפחתה של היג'ר אלבש נטועים באדמה זו. עוד לפני שלמקום קראו א-טירה, ולפני שהיישוב טירת כרמל הוקם. משפחת אלבש היא אחת משתי המשפחות הערביות האחרונות שהן תושבות טירת כרמל, ושנותרו מתושבי הכפר הישן, א-טירה, שמלפני 1948.
כילדה תמיד הסתקרנתי לשמוע את הסיפור של המשפחה, סקרנות שנשארה בי עד היום.
כשהגעתי לביתה של אם המשפחה, היג'ר אלבש, בת ה-98,היא ישבה מולי נרגשת ומחויכת בפנים חרושות קמטים וזיכרונות מהעבר. לצידה ישב בנה, חלאד, ויחד התחילו לספר לי אודות שורשי המשפחה. "המשפחה שלי הגיעה מעירק לירושלים, ומשם לכפר א-טירה", היא מספרת.

חייה של היג'ר שנולדה בשנת 1922 בכפר א-טירה (כיום טירת כרמל), סבבו סביב הבית והמשפחה. כבר בגיל 14 במקום ללמוד בבית הספר, היא התחתנה עם מחמוד אשר היה איש סחר ואדמה. "היו אלה חיים טובים ושקטים עם אהבה בין התושבים. א-טירה הייתה מקום מבורך, עם סחר בירקות ופירות, זיתים ומסחר מכל היישובים מסביב. היהודים והערבים חיו יחד באחדות ואהבה. א-טירה הייתה הפנינה של האזור", היא מספרת.
בשנת 1948 כשהיג'ר הייתה בת 26 וכבר אמא ל-5 ילדים פרצה מלחמת העצמאות והכפר א-טירה ספג הפגזות מהים, האוויר והיבשה. התושבים התייעצו עם המוכתר של הכפר, אבדלה סלמאן, אשר ביתו משמש כיום כבניין המשטרה. בעצתו עזבו אלף משפחות ערביות ל"באב אל נהר", כיום מתחם מת"ם, ונסעו באוטובוסים לגבול לבנון כדי שיהיו מוגנים מהמלחמה. היג'ר לקחה את 5 ילדיה לגבול לבנון ומחמוד בעלה נשאר להילחם בא- טירה. היג'ר עברה את הגבול לבנון והגיעה לסוריה למשפחתה. לאחר שנה הגיעו לחפש אותם מישראל, והם חזרו רכובים על חמורים לכפר. "עד היום כואבת לי הפרידה מאמי ואחיותיי שנשארו בסוריה. לפני כמה שנים פגשתי את אחותי לראשונה מזה עשורים ואירחתי אותה בביתי", היא מספרת.
לאחר מלחמת העצמאות שלטו בכפר א-טירה היהודים, והמקום שינה את שמו לטירת כרמל. מאז אותו מאורע היג'ר ובעלה לא עזבו את טירת כרמל. היא המשיכה לעבוד בשטחי החקלאות של המשפחה ומכרה פירות וירקות עם חמור ועגלה. היא ידועה בזכות מטעמי הבורגול והעדשים שהכינה וטחנה עם כלי "טחוני בורגול" אשר נשאר ברשותה עד היום 90 שנה.
כיום היג'ר היא אמא ל-16 ילדים , וסבתא ל- 28 נכדים , 50 נינים. "מה המסר שלך לתושבי המקום?", שאלתי את היג'ר רגע לפני שנפרדו דרכינו. "אני מתפללת שיהיה שלום בין העם היהודי והערבי ובעולם. רק שיהיה שלום ונוכל לחיות בשקט".


" כ-700 שנים ששורשי משפחתה של היג'ר אלבש נטועים באדמה זו".

היג'ר אלבש

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page