top of page
11 (7).JPG

חצרון להובום

מהודו ועד מגדל העמק

1.png

כתיבה: אלינור בר יהודה

צילום: אביחי ניצן

חצרון להובום בן ה־82 נולד בשם הנהאו (Henhao). הוא גדל בקהילת בני מנשה, במדינת מניפור שבצפון מזרח הודו, והחל לדבוק בדת היהודית כשהיה בן כחמישים. בעקבות המסע שלו בדרך היהדוּת הוסיף לשמו את השם התנ״כי חצרון.

לפי התנ״ך, לאחר כיבוש ממלכת ישראל על ידי ממלכת אשור, הוגלו עשרת השבטים מהארץ. בני מנשה מאמינים כי הם חלק מעשרת השבטים שנדד מזרחה והגיע עד סין. על פי המסורת העוברת בעל פה מדור לדור, בסין עבדו בני מנשה קשה ובלי מנוחה, ממש כמו בני ישראל במצרים: המלך של סין שבנה את החומה הגדולה היה מעביד אותם באכזריות, בתנאים קשים וללא הפסקה, עד שיום אחד לפנות בוקר עשו מעשה והצליחו לברוח מסין והגיעו עד לבורמה, ומשם עם הזמן נפוצו להודו. שיר מסורתי של בני מנשה אף מזכיר את קריעת ים סוף: השיר מספר על המים הגדולים שנקרעים לשניים ובני מנשה צועדים קדימה בתוכם, מונחים על ידי ענן ביום ועל ידי עמוד אש בלילה. המים האדירים בולעים את האויבים כמו בהמות.

בעוד שעמי האזור מאמינים בבודהה ובאלים מקומיים, בני מנשה שמרו תמיד על אמונה באל אחד. מאז ומתמיד הם קיימו מנהגים מסורתיים כמעט זהים לאלה של ישראל העתיקה, אלא שהמיסיונרים שהגיעו מהמערב במאה ה־19, מבריטניה וארצות הברית, משכו רבים מבני הקהילה אל הנצרות. כשתורגם התנ״ך לשפה הקוקית, נוכחו לא מעט מבני הקהילה לדעת שככל הנראה יש להם קשר הדוק עם בני ישראל, לאט לאט עזבו חלקם את הנצרות וחזרו ליהדות, וביניהם גם חצרון. בשנת 1994 החל להאמין כי זו הדת שאליה הוא שייך.

כשהיה בן עשרים התגייס לצבא ההודי ושירת בו כחייל במשך עשרים שנה. בעודו חייל בצבא הכיר בשנת 1970 את אשתו, חיה, והם התחתנו והביאו חמישה ילדים לעולם. חצרון סיים את השירות בצבא ההודי ויצא אומנם לפנסיה, אבל היה עדיין חזק וצעיר, וכמו רבים מבני קהילת בני מנשה התמסר לעבודה חקלאית ולגננות. הוא בנה בית מעץ על גבעה ליד כפרו בו נהג לבלות את ימי חול. הוא היה מתעסק בגינון ובימי שישי היה חוזר הביתה כדי לנוח ולערוך קבלת שבת בחיק אשתו וילדיו.

בשנת 2007 עלתה לארץ בתם הצעירה של חצרון וחיה, ומיד אחרי העלייה התחתנה ועברה לגור בקרית ארבע יחד עם בעלה. היום יש להם 3 ילדים. בשנת 2013 עלה לארץ הבן הגדול יחד עם אשתו וילדיו, והם הגיעו לגור במגדל העמק. בעקבות הילדים, בשנת 2014 עלה לארץ חצרון יחד עם אשתו ובתו הנוספת. כשהגיעו לארץ עברו תהליך גיור במרכז קליטה, ושלושה חודשים לאחר מכן הגיעו למגדל העמק.

לפני ארבע שנים, בשנת 2018 נפטרה אשתו, וחצרון נשאר לגור במגדל העמק עם בתו. לחצרון יש עוד שני ילדים בהודו, הבת הגדולה והבן הצעיר. בדומה לעם ישראל שנפוץ לכל עבר אך שמר על גחלת היהדות בקרבו, כך גם חצרון, על אף המרחק והקושי להתראות, שומר על קשר חם עם משפחתו, ומחזיק אותם קרוב אל לבו ותפילותיו.

הוא גדל בקהילת בני מנשה ובגיל 50 דבק ביהדות

חצרון להובום

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page