top of page

אברהם בון

למען הגיבורים היהודים

1.png

צילום: דור לובטון

כתיבה: חנה קיפרשלק

"כל סיפור של לוחם במלחמת העולם השנייה זו היסטוריה שלמה” מספר לי אברהם בון מי שמזוהה עם הפעילות בנושא בעתלית מזה שני עשורים כיו"ר מועדון הווטרנים המקומי. "הצעירים היום צריכים להכיר את ההיסטוריה הזו ולדעת שהרבה יהודים לחמו במלחמה והם גיבורים, הוא מוסיף. בון נולד בלטביה בקיץ 1939 לתוך המלחמה הזו. כשהיה בן שנתיים גרמניה פלשה ללטביה, ומשפחתו ברחה לרוסיה. אביו נלחם עם הצבא האדום שם נעלמו עקבותיו וכעבור זמן מה הוגדר כהרוג מלחמה. טרום המלחמה משפחתו נחשבה עמידה, כבעלי מפעל. כשחזרו לעיירה שלהם אחרי שעברה פוגרום גילו שרכושם נבזז וביתם נהרס.
בון עצמו גויס לצבא של לטביה ושירת בהנדסה קרבית שלוש שנים במהלכן סייע בפירוק מוקשים ומטענים צבאיים שנותרו בעומק האדמה מתקופת מלחמת העולם השנייה. בשנת 1964 הכיר את אשתו גלינה בזמן ביקור שלה בלטביה. "הלכתי לערב ריקודים בשביעי לנובמבר שהיה בזמנו חג גדול של המהפכה הקומוניסטית ושם הכרנו. מאז אנו יחד כבר 54 שנים", היא נזכרת.
מלחמת העולם השנייה העסיקה את בון רוב חייו וכשעלה עם אשתו גלינה לישראל החליטו יחד לעשות מעשה והקימו מועדון וטרנים וניצולי שואה בעתלית בסיוע מרכז מיר"ב ושמנוהל כיום יחד עם שושי כהן בשיתוף מועצה אזורית חוף הכרמל ומשרד העלייה והקליטה. "הכרנו המון וטרנים שעברו את המלחמה ונזקקו לתמיכה ומסגרת כלשהי והרעיון היה ליצור קבוצה בשביל לעזור להם ולהנציח את סיפורם". המועדון החל בפעילות ב-2001 ועם הזמן הרחיב את פעילותו והפך למוזיאון וספרייה שמשמרת את המורשת והסיפורים של וטרנים גיבורים שכבר אינם עוד. הם מנהלים שם מפגשים והרצאות וכן הרצאות לדור הצעיר. גלינה כמוסיקאית ופסנתרנית אחראית על ההווי התרבותי בפעילותם. "אהבתי מוזיקה מהילדות. לא היה לנו בית ספר למוזיקה בעיר ילדותי, אבל היה חוג במרכז התרבות האזורי ובזכות זה למדתי מוזיקה ועסקתי בכך 35 שנה", היא נזכרת.
"רבים מחברי הקבוצה כבר אינם אבל אני זוכר את סיפוריהם האישיים, משום שאני מחובר להיסטוריה של כל יהודי שלחם במלחמה", סיפר בון שמחובר לנושא בכל ליבו. הזוג בון הפך את פעילותם ההתנדבותית למען הווטרנים למשימת חייהם. יש להם שני ילדים לב ומיכאל וארבעה נכדים שגם הם מגויסים לטובת הפעילות ותורמים לה עד היום.

"הזוג בון הפך את פעילותם ההתנדבותית למען הווטרנים למשימת חייהם"

אברהם בון

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page