top of page

יורם טהרלב

2021

מכונת הלהיטים של הלהקות הצבאיות

1.png

כתיבה: ליאור טל

צילום: ליאור טל

"נולדתי בקיבוץ יגור בינואר 1938 – מול ההר הירוק תמיד", מספר יורם טהרלב ששיריו הינם נכסי צאן ברזל של עולם התרבות הישראלית מאז הקמת המדינה. "לימים, נוף ילדותי, ההר הירוק תמיד, הר הכרמל, נתן לי השראה לכתיבת שירים רבים המנציחים את נופי ילדותי: 'ההר הירוק תמיד', 'צל ומי באר', 'בפרדס ליד השוקת', 'בשביל אל הבריכות', 'ארבע אחרי הצהריים' ועוד רבים".

הוריו של יורם, חיים ויפה, עלו מליטא כדי להגשים את החזון הציוני בארץ ישראל והתיישבו בקיבוץ יגור ליד חיפה. "אבי, הסופר והמשורר חיים טהרלב, כתב שירים ומחזות שהיוו עבורי השראה", מספר יורם. "בגיל צעיר מאוד גיליתי את כשרון הכתיבה והציור ומאחר שלא הצטיינתי בספורט, פניתי לכתיבה וכתבתי עבור עיתוני הנוער 'במעלה', 'ניבים' ו'דבר לילדים' שם פרסמתי לראשונה את יצירותיי". עם גיוסו לצה"ל הוצב יורם כעיתונאי וכתב צבאי בעיתון "במחנה גדנ"ע", ומספר: "היו אלה שנות ה-50 שהתאפיינו בגלי העליות, המעברות ובניית הארץ. בזכות היותי כתב צבאי הכרתי את ארץ ישראל על כל פניה וגווניה. לאחר השירות הצבאי חזרתי לקיבוץ והתנסיתי בכל עבודות הקיבוץ – ברפת, בלול, במכוורת ובמטבח. בשנת 1963 יצאתי ללימודים בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. שם גם הכרתי את אשתי הראשונה, נורית זרחי, ונישאתי לה, עזבנו את הלימודים וחזרנו לקיבוץ". לזוג נולדו שתי בנות, רוני ואראלה. לאחר 13 שנות נישואים נפרדו, ובשנת 1978 נישא בשנית ללינדה, ילידת ארה"ב ולהם שני ילדים, דניאל ומיכל. בשנת 2011 נפטרה לינדה ונקברה בקיבוץ יגור. בשנת 2014 נישא יורם לבתיה קינן. להרצליה הגיע בסוף שנות ה-70' כי "אהב את המקום שנראה כפרי באותה עת", הוא מסביר.

"המיוחד ביצירות שלי שרבות מהן מתובלות בהומור אך במיוחד אהובים עלי אותם שירים שאין להם אח בזמר העברי, לא בצורתם ולא במבנה שלהם. 'כולם היו בניי' אולם הבולטים שבשירים אלה הם 'גבעת התחמושת' , 'על כפיו יביא', 'הבלדה על יואל משה סלומון', ובין הספרים שכתבתי בולטים 'שמחת תורה' ו'על ברכי אבות'. אני חושב שהיצירות של בני דורי מיוחדות ועוסקות בארץ ישראל היפה והלהקות הצבאיות, שאני גאה להיות המחבר שכתב להן יותר מכל משורר אחר: 132 שירים בשנות השישים והשבעים", אומר יורם. "לאורך השנים קיבלתי השראה ממשוררים וסופרים רבים בהם אלתרמן, גדול משוררי הדור, רחל המשוררת וע. הלל שהשפיעו עלי מאוד", מסביר יורם. "במשך השנים שיתפתי פעולה עם אמנים רבים כמו: יהורם גאון, חווה אלברשטיין, 'הפרברים' ועוד רבים וטובים. שיתוף פעולה פורה במיוחד היה לי עם המלחין וחברי הטוב יאיר רוזנבלום ז"ל ובהמשך עם המלחינה נורית הירש".

אין ספק כי טהרלב הוא אחד היוצרים הבולטים ביותר בזמר העברי, וכפי שנכתב בנימוקי הזכייה באות הוקרה שקיבל על מפעל חיים לזמר עברי מטעם נשיא אוניברסיטת בר-אילן, הוא תרם תרומה גדולה "לתרבות המתחדשת של שירי ארץ ישראל". ניכר כי חדוות היצירה וההשראה הם חלק מאישיותו, ובטרם אנו נפרדים אני שואל לדעתו על המדינה שלנו, והוא משיב ומשאיר אותי עם נקודה למחשבה: "כשאני מסתכל היום על מדינת ישראל אני נפעם וגאה למה הגענו ומה השגנו, אולם אני לא מצליח עדיין לזהות קווים לאיפיון דמות הישראלי. לדעתי זה תהליך שמתרחש וייקח זמן עד שנגבש כחברה את ההגדרה לכך. אני סקרן לדעת לאן פניה של המדינה ואיך תתפתח בעתיד".

מכונת הלהיטים של הלהקות הצבאיות

יורם טהרלב

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page