top of page

דן עמיר

2022

המשוואה של דן

1.png

כתיבה: זיו הנאור

צילום: אפרת מוסק-כהן

אם ננסה לקרוא את מחשבותיו של פרופסור דן עמיר, בוודאי נגלה שם לא מעט תבניות מתמטיות. הוא "חי" ומקדם חשיבה מתמטית, כישרון אשר ניווט את מסלול חייו בשורת תפקידים בכירים במסגרתם תרם לאקדמיה ולמערכת ההשכלה המתמטית בישראל כולה.
הוא נולד ב־1933 לאימו, רבקה, ואביו, ישראל, שהיה מפקד ״ההגנה״ בהרצליה ולימים המפקד הראשון של חיל האוויר. דן גדל בהרצליה, והתגייס לצה״ל במסגרת הנח״ל. בשנות החמישים עזב את הקיבוץ שבו גר בנח״ל, מעיין ברוך, והחל ללמוד מתמטיקה באוניברסיטה העברית, וכן למד מוזיקה. לאחר קבלת התואר המוסמך במתמטיקה, המשיך לתואר שלישי.
במקביל ללימודיו שירת במילואים ואף השתתף במבצע סיני. את הדוקטורט שלו קיבל בשנות ה־60 וזכה במלגת השתלמות יוקרתית באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. כשחזר לישראל, מונה למרצה בפקולטה למתמטיקה בטכניון, ובהמשך הצטרף לחוג למתמטיקה באוניברסיטת ת״א ותרם לעיצובו. הוא היה הראשון שכיהן כראש בית הספר למדעי המתמטיקה ופעל רבות לקידומו. בנוסף, עמיר היה פעיל מאוד בסיוע לקליטת עולים מתמטיקאים מברית המועצות בשנות ה־70. בשנת 1982 הועלה לדרגת פרופסור, ובהמשך נבחר לכהן כדיקן הפקולטה למדעים מדויקים. הוא המשיך בפעילותו החשובה, קליטת מדענים יהודים בכירים מברית המועצות, והיה חבר בגופים שפעלו למען עלייה זו.
בשנים 1993–1997 עמיר נבחר לרקטור אוניברסיטת תל אביב, בתקופה בה הזינוק הכלכלי של ישראל לווה בהתרחבות של מערכת ההשכלה הגבוהה והמדע בארץ. יוזמותיו המשיכו גם במהלך תפקידו זה, והוא היה מהמקימים של מכללת תל אביב יפו, ומאז הקמתה הוא חבר בוועד המנהל, בהנהלה ובחבר הנאמנים. בנוסף לקח חלק פעיל בסיוע למכללות ולמרכזי השכלה גבוהה נוספים בישראל ובניהולם.
ב־2001 יצא לגמלאות, ובהמשך לפעילותו הרבה כיו״ר המועצה הציבורית למען יהדות ברית המועצות (שבהמשך הפכה לעמותת סל״ע), הוא החל לעסוק בחינוך מתמטי כאחד ממייסדי העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול, היה חבר ועדת התוכנית במתמטיקה לחטיבת הביניים ואף השתתף בכתיבת ספר לימוד לחטיבת הביניים. עמיר המשיך להיות פעיל בתחום החינוך כחבר בוועדה היוזמת של עמותת ״בשער – קהילה אקדמית למען החברה״, וכעורך עמית בכתב העת ״מקום למחשבה – בשער״. תרומתו הרבה לעיר הרצליה ניכרת בפעילותו בוועדת החינוך העירונית, בוועד המנהל של ״קרן הרצליה החדשה״, ובדירקטוריון בית ההורים העירוני. בנוסף, ניהל את מכללת הגמלאים בעיר. על תרומתו הרבה הוענק לו תואר ״יקיר העיר״ בשנת 2016.
הוא נשוי לביוכימאית ד״ר עדינה עמיר, גמלאית המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה. ילדיהם הם המוזיקאי אייל צליוק־עמיר, חוקר המיקרוביום ואחד ממייסדי חברת התוכנה מיראביליס ד"ר אמנון עמיר, והמתמטיקאי פרופ' גדעון עמיר. אחותו, זיוה עמיר, הייתה אומנית וחוקרת פולקלור.

המשוואה של דן

דן עמיר

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page