top of page

מיכה דורפצאון

2021

גלויות של החיים

1.png

כתיבה: אסתר בן זימרא

צילום: ספיר מטלו

לכל משפחה יש מורשת, לכל משפחה יש סיפור. הסיפור של חברת 'פלפוט' הוא סיפור של משפחה מהרצליה, אבל, שלא כמו כל סיפור משפחתי, הוא גם סיפור לאומי. באיזשהו מובן, הגלויות המצוירות החתומות בחותמת של פלפוט מספרות את דברי הימים של הארץ הזאת, את מאבקיה וניצחונותיה, ואת דרישות השלום של אנשיה.
את פלפוט הקים יהודה דורפצאון בשנת 1933. דורפצאון נולד בפרנקפורט ושקל לעלות לארץ. כשבא לבחון את השטח לקראת העלייה, הוא גילה שייצור גלויות הוא עסק שיוכל לענות על צורך קיים. לא היה בארץ מפעל שעסק בתחום, בעוד שהביקוש היה גבוה: חיילים בריטים ואוסטרליים ששירתו בארץ חיפשו לשלוח דואר למשפחותיהם שבחו"ל. יהודה, שהיה צלם חובב, הקים עסק שייצר ושיווק גלויות. את העסק הוא כינה בשם "פלפוט", הֶלחם של המילים "פלסטין פוטו". הייחודיות של העסק הייתה הישראליות שלו. בעוד גלויות אחרות בשוק יובאו מצ'כיה וגרמניה, הגלויות של פלפוט נשאו תמונות שנגעו ללב הישראלי: דיוקנו של ביאליק, צילומי נופים בארץ, מאורעות שהתחוללו ביישוב. "אחרי מלחמת ששת הימים היה ביקוש גדול לגלויות שסימלו את הניצחון", מספר מיכה דורפצאון, בנו של יהודה, המנהל כעת את העסק המשפחתי עם אחיו. "הייתה התרגשות גדולה בקרב הציבור, בארץ ובחו"ל, והגלויות סימלו את התחושות האלה". דווקא במקום שסימל את ניצחון המדינה, סיני, נהרג בנם הצעיר של יהודה וטובה דורפצאון, יאיר, בעת שירותו הצבאי.
העסק עבר הלאה לידיהם של בניו של יהודה: מיכה, חנן ואלי, שניהלו אותו אחריו. "החברה המשפחתית תמיד נשארה בהרצליה וגדלה עם העיר", מיכה מספר. "תא הדואר שלנו בהרצליה הוא תא מספר 2. תנחשו למי יש תא דואר אחד? לראש העיר".
עם הזמן החברה התרחבה לענפים נוספים, בעוד הענף המקורי, ייצור הגלויות, הצטמצם עם השנים ועם ההתפתחות הטכנולוגית. כיום החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מתנות, מזכרות לתיירים ומוצרי חזרה לבית הספר ודוגלת בין השאר גם בהעסקת נערים בעלי מוגבלויות ומשפחות קשות יום.

גלויות של החיים

מיכה דורפצאון

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page