top of page
BG3.jpg

לזכר שנדרוב ישראל ומאיה

ידידות בחזית שהפכה למשפחה

1.png

כתיבה: אולגה גלפנד, בתם.

צילום: קרן-אור רוזנבאום

9 במאי עבור משפחתי הוא לא רק חגיגת הניצחון והכניעה של גרמניה הנאצית הפשיסטית, זה גם היום שבו אבא שלי הציע הצעת נישואין לאמי. היא הסכימה, וזה היה ניצחון כפול. עם תחילת המתקפה הגרמנית על ברית המועצות, אמי, מאיה בת ה־19, התנדבה לחזית ולחמה בבאקו עד תום המלחמה. אבי, ישראל שנדרוב, סיים את השנה הראשונה של מכון באומן במוסקבה בשנת 1941, באוגוסט התגייס לגדוד קרב, ולאחר שסיים קורס קצינים, בשנת 1943 נשלח לבאקו ובה לחם עד סוף המלחמה. ביום השני של המלחמה, יום שני ה־23 ביוני 1941, חמי, מארק גלפנד, נבחן על עבודת הדוקטורט שלו (מדעי הפיזיקה והמתמטיקה) ויצא לחזית להגן על סטלינגרד. לאחר תבוסת הגרמנים, הוא נשלח לבאקו כדי להגן על שדות הנפט של הקווקז. שם, שלושה חברים חגגו יחד את יום הניצחון – מארק, מאיה וישראל. ישראל ומאיה נישאו ונשארו לשירות צבאי בבאקו, בעוד מארק חזר למוסקבה. 27 שנים חלפו, ודי במקרה, בין מיליוני האנשים במוסקבה, מאיה ומארק נפגשו שוב, הציגו את ילדיהם - אותי ואת ליובה, ועד מהרה חגגנו את החתונה שלנו. הידידות של הורינו בחזית הפכה לבסיס של המשפחה שלנו, בכל שנה הורי הגיעו למוסקבה כדי לחגוג את ה־9 במאי, ועם המשפחה המורחבת הלכנו למפגשים של ותיקים בתיאטרון בולשוי, או בפארק הניצחון. חמי כבר לא בין החיים, גם אמי נפטרה, ולפני שנה גם אבי סיים את דרכו הארצית, אבל זיכרון גבורתם והשתתפותם במלחמה הנוראה ההיא נשארים איתנו לעד, והם חקוקים במדליות שקיבלו, שנשמרות בקודש על ידי ילדינו ונכדינו. זכרון מבורך לוותיקים! לזכר מאיה שנדרוב (1922–2010) וישראל (איליה) שנדרוב (1922–2021), מצולמת בתם אולגה, שכתבה טקסט זה.הקהילה היהודית בריו דה ז׳נרו הייתה קהילה גדולה, והחברים בה עזרו זה לזה. בזמן מלחמת העולם השנייה שרה הייתה אמנם רק ילדה, אבל היא זוכרת שהמלחמה ליוותה את חיי הקהילה בברזיל, שלחלק ניכר מחבריה היו קרובים שנותרו באירופה.

שרה גדלה בבית ציוני ושומר מסורת, למדה בבית ספר עברי, והייתה חברה בארגון השומר הצעיר בברזיל. ״עניין הציונות וארץ ישראל גדלו איתי ביחד. בבית שמרנו את החגים, ובשבת עשינו תמיד קידוש, זה נתן לנו משהו ללב. בקהילה היו הרבה ארגונים ציוניים כמו ויצ״ו, שאמי הייתה פעילה בו, קק״ל, נעמת. הפעילות בשומר הצעיר נתנה לנו דחיפה לעלייה״.

בשנת 1955 עלתה שרה ארצה, יחד עם גרעין של השומר הצעיר. ״הגענו מברזיל אל הלא נודע, ולאט לאט השתלבנו״, כך היא מתארת את ההסתגלות לחיים בארץ החדשה. תחילה עבדה שרה בעבודות שונות בקיבוץ, בהמשך לימדה באולפן לעולים, ובמשך כ־25 שנה לימדה בבית הספר האזורי, במרכז למידה והעשרה. ״כשהייתי בברזיל היה לי גן ילדים של ילדים יהודים, ותמיד אהבתי לעבוד עם ילדים. גם כאן אהבתי את העבודה במרכז הלמידה, נהניתי כי גם הילדים נהנו,״ היא מספרת. ״אני מאחלת לדור הצעיר שילמדו ושיהיו אנשים טובים״.

שרה נישאה לזאב ימבורג ז"ל, ולהם נולד הבן זיו. אחרי כשנתיים התחתנה עם שמואל גנדלמן ז״ל, שהיה חבר הגרעין שאיתו עלתה ארצה. השניים הכירו עוד מהתנועה בברזיל, ויחד הביאו לעולם את בנותיהן נורית ודליה. לשרה תשעה נכדים ושני נינים.

В память о Шендеров Израиле и Шендеров Майе

Дружба на фронте, ставшая семьей

1.png

Дата «9 мая» для моей семьи – это не только празднование победы и капитуляции фашистской Германии, это еще и день, когда мой отец сделал предложение руки и сердца моей матери. Она согласилась, и это была двойная победа. В первые дни после нападения Германии на Советский Союз моя мама, 19-летняя Майя, ушла добровольцем на фронт и до конца войны воевала в Баку. Мой отец, Исраэль Шендеров, в 1941 году окончил первый курс московского института имени Баумана, записался в строевой батальон, а в 1943 году, после окончания офицерских курсов был отправлен в Баку до конца войны. На второй день войны, в понедельник, 23 июня 1941 года, мой свекор Марк Гельфанд защитил докторскую диссертацию по физике и математике и отправился на фронт защищать Сталинград. После поражения немцев его направили в Баку защищать нефтяные промыслы Кавказа. Там трое друзей Марк, Майя и Исраэль вместе отметили День Победы.
Исраэль и Майя поженились и остались на военной службе в Баку, а Марк вернулся в Москву. Прошло 27 лет, и совершенно случайно, в миллионной московской толпе Майя и Марк снова встретились, познакомили своих детей - меня и Леву - и вскоре мы уже праздновали нашу свадьбу. Фронтовая дружба наших родителей стала основой нашей семьи. Каждый год родители приезжали в Москву на празднование 9 Мая, и мы все вместе ездили на встречи ветеранов у Большого театра или в Парке Победы. Моего свекра уже нет в живых, моя мама тоже ушла из жизни, а год назад закончил свой жизненный путь и папа. Но воспоминания об их героическом участии в той страшной войне навсегда останутся с нами. Эта память выгравирована на полученных ими медалях, свято хранимых нашими детьми и внуками. Светлая память ветеранам!
Памяти Майи Шендеровой (1922–2010) и Исраэля (Ильи) Шендерова (1922–2021). На фотографии их дочь Ольга, написавшая этот текст.

צילום חיים ורסנו (1).jpg
צילום חיים ורסנו (1).jpg
creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page