top of page

לגדול עם גיבור מקומי

1.png

צילום: תומר אלטר

לכל קהילה יש את הגיבור שלה. יהודה דינו רוקח היה גיבור כזה, עבור הקהילה היהודית בלוב. רוקח נולד בשנת 1920 וגדל בטריפולי, לוב. הוא היה פעיל מוכר בקהילה, ובימי מלחמת העולם השנייה, כשגברו הפרעות בלוב, נלחם בפורעים המוסלמים והפיל בהם חללים. עקב כך הטיל עליו השלטון גזר דין מוות. בשנת 1947, בטרם קמה המדינה, הוברח לישראל. מיד התגייס לשורות הצבא, לחם במלחמת השחרור ונפצע במהלך הקרבות, דבר אשר הותיר אותו נכה.

בארץ הכיר את מזל גואטה בפרדס כץ, השניים נישאו ונולד בנם הבכור, ובשנת 1949 התיישבו באור יהודה. באור יהודה פתחו יחד בית קפה, שהפך לטברנה בעלת שם בעיר. מזל טיפלה במשק הביתי שכלל תרנגולים ועיזים ונהגה למכור חלב וביצים תוצרת המשק. בנם יוסף נולד בשנת 1956, וספג את האווירה הזו היטב. בילדותו הגיע לבית הקפה אחרי הלימודים וחי את המקום, שהפך למקום מפגש של אנשי העדה ותושבי העיר, שם שוחחו על ענייני קודש וחול. בנוסף עברה אליו האהבה לטיפול בבעלי חיים, והיום חיים בביתו יחד בשלום ובשמחה – כלבים, חתולים וארנבות.

בשנת 1966, כשהיה יוסף בן 10, נפטר דינו, אבל הספיק להותיר בו חותם עמוק: ״אבא לא פחד מאף אחד, רק מאלוקים. הוא נחשב לגיבור בטריפולי, והיה לו כבוד גדול בעיר״, מספר יוסף. בשנת 2017 הוקמה כיכר על שם דינו רוקח באור יהודה, על תרומתו לקהילה. "הכיכר הכי יפה בעיר", מתגאה בנו. הזיכרון של אביו נוכח תמיד, כמו גם הסיפורים על האיש שהיה.

״על אבי הוטל גזר דין מוות. הוא הוברח לישראל״

בתמונה: יוסף רוקח

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page