top of page
IMG-6611 (1).jpg

אילנה ואיתן קירה

הקונדיטוריה הראשונה בקדימה

1.png

כתיבה: לימור כהן

צילום: תמרה ברסקי

פגשתי את אילנה ואיתן קירה ביום אביבי בביתם שברחוב ויצמן, הרחוב הראשון של הכפר קדימה. בכניסה לבית עצרתי כדי ליהנות מהגינה הפורחת והמזמינה. זהו בית ילדותה, סיפרה לי אילנה. הוריה עלו לארץ כציונים בשנת 1933 מגרמניה, והיו ממקימי היישוב. האב ורנר, שבתחילת הדרך חרש עם סוסים, טיפל ברפת ובלול וגידל עצי פרי, והוביל את התוצרת החקלאית מהכפר אל העיר. בהמשך היה אחראי על הביטחון בקדימה, התנדב באילן ובבנק הדם שנים רבות. האם רני היתה נהגת משאית אספקה בצבא הבריטי והובילה ציוד מלוב ועד לבנון. לאחר נישואיהם גידלה את שתי הבנות, נעמי ואילנה, גיבנה גבינות וחמאה, טיפלה בלול והיתה מזכירה בויצ"ו קדימה שנים רבות.

ילדותה של אילנה בקדימה היתה פסטורלית ומאושרת. ״כילדה עזרתי להוריי בלול ובקטיף הפירות במטע. אהבתי לייבש פרחים, אהבתי טבע וטיולים״. היא ממשיכה ומספרת בהתלהבות על קן הנוער העובד, שהיה עבורה בית שני. ״היינו מבלים שם שעות בכל יום. המדריך, דוד ללבר, נתן את נשמתו לתנועת הנוער״.

את איתן, בחיר ליבה, פגשה כבר בבית הספר היסודי, כשהחליף בכיתה ב' את המורה המחנכת חיה, ובגיל הנערות כבר יצאו כחברים. באמצע השירות הצבאי הם התחתנו ובחרו להישאר בקדימה ליד ההורים, ולהקים את המשפחה. נולדו להם שלושה ילדים: פזית, נמרוד, ויאיר. כולם הקימו את בתיהם בקדימה.


את העסק: הקונדיטוריה הראשונה בקדימה – קונדיטוריית "מעדן", הקים איתן לאחר שחרורו מהצבא, יחד עם הוריו שושנה ומרדכי קירה, בשנת 1965. הקונדיטוריה היתה גם בית הקפה הראשון ביישוב, ואיתן זוכר את הזוגות שהגיעו בשעות הערב לקפה ועוגה לפני שהלכו לסרט. הוא נזכר בחיוך בדייטים הרבים שעברו בבית הקפה שלו. לאור ההצלחה המקומית, פתחו סניף נוסף בכפר סבא ובמקביל החל איתן לשווק את העוגות והמאפים בכל רחבי השרון. אילנה ואחותה נעמי ניהלו את הסניף הנוסף, אז בחרו בגידול הילדים והסניף בכפר סבא נסגר. באותה תקופה הוסבה הקונדיטוריה לקייטרינג, שבמהלך השנים התפתח והתרחב. השם השתנה ל״ביסקוטי מעדן״, וכיום העסק מספק אוכל לכל תנועות הנוער בארץ, בטיולים ובמחנות קיץ. כיום מנהל את העסק הבן נמרוד, איתן משמש יו"ר ואילנה סמנכ״לית והם מבקרים בו מדי יום.

אילנה פעלה רבות בתחום החברתי בקדימה. כדוברת גרמנית מבית וכעוסקת בקשרי חוץ, הובילה מסעות לפולין של בני נוער בבית הספר "רמות חפר", וכן יזמה והובילה פרויקט של משלחות חילופי נוער ביישוב לגרמניה, מתיכון ״עודד״ בקדימה לעיר התאומה פרנקפורט (אודר) ולעיר ויידן שבבוואריה. כיום אילנה, סבתא במשרה מלאה, אוהבת תרבות, מתנדבת בבית הספר ״יגאל אלון״ בפרויקט "שעה טובה" של חונכות תלמידים ועזרה למתקשים, משתתפת באירועים קהילתיים ונהנית מפעילויות "ותיקים ונהנים" ביישוב.

אילנה ואיתן מחוברים ליישוב, וביתם תמיד פתוח ומארח. במהלך השנים היו פעילים בוועדי הורים, והם משתתפים מדי שנה בפרויקט ״זיכרון בסלון״ בימי השואה. ביתם הוא פינת החמד שלהם, "כאן זה השורשים, המשפחה, וכל מה שאנו אוהבים – משפחותינו מתגוררות 5 דורות על אותה האדמה!"

ReuvenRap7.jpg

"קדימה זה השורשים, המשפחה, וכל מה שאנו אוהבים״

אילנה ואיתן קירה

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page