top of page

רפי וקוביק יריב | כפר יהושע

שלושה דורות של חקלאות בעמק

1.png

כתיבה: אלינור בר

צילום: מרינה מזי

רפי וקוביק יריב הם אחים שעובדים יחד במשק המשפחתי שהקימו הוריהם, יונה ויצחק ביריביס, ולהם בנים ממשיכים, דור שלישי במשק.

קובי נולד ב־1936 ורפי ב־1943. הם גדלו בכפר יהושע, להורים שהיו ממייסדי המושב. על כך הם מספרים: ״אבא יצחק היה ממקימי המושב שעלה לקרקע ב־1927. את דרכו לארץ החל ב־1919, אחרי פוגרום בעיירת הולדתו אוברוץ׳ שבצפון אוקראינה, שבו נרצח אביו לנגד עיניו יחד עם כשמונים מיהודי העיירה. בט״ו בשבט אותה שנה, שלהי המהפכה הרוסית, הוזמנו נכבדי הקהילה לתחנת הרכבת להיפרד ו׳לנופף לשלום׳ לחיילי הגדוד ששהו בעיירה בעת ההיא. בהתקרבם נפתחה עליהם אש רובים מתוך חלונות הרכבת. כל הגברים נטבחו, כאשר הנשים והילדים נשארים מאחור וחוזים במראות. בעקבות הטראומה החל מסע העלייה של יצחק ארצה, יחד עם שלושה חברים מהעיירה. לאחר כשנתיים בדרכים הגיע לארץ, ואחריו עלו אימו, אחיותיו ואחיו, מלבד אחות אחת שנשארה באוקראינה ועלתה ב־1970״.

מאותה עיירה הגיעו לכפר יהושע כמה חלוצים נוספים פליטי הטבח, והקימו משקים ומשפחות. בשנות השלושים ניטעה בכפר ״חורשת אוברוץ׳״ ע״י בני המשפחות וכפר יהושע, לזכר הנרצחים.

לאחר עלייתו ארצה הצטרף יצחק לארגון הכשרה. ב־1926, עם גאולת אדמות העמק על ידי יהושע חנקין, בחרו חברי הארגון בכפר יהושע כמקום טוב להתיישבות משתי סיבות: תחנת הרכבת הסמוכה ובאר המים. עד שהתאפשרה ההיאחזות בקרקע עבד יצחק כפועל חקלאי, פועל בניין וכן נהג בפרדות. את יונה הכיר בבית הספר החקלאי של חנה מייזל בנהלל, שם למדה לאחר שעלתה לארץ ב־1929 מפולין בעקבות אחיותיה. לאחר מכן עלו גם הוריה. השניים נישאו ב־1933 והיא הצטרפה אליו למשק.

״מאז שנולדנו גם אנחנו עסקנו בחקלאות. המשק התחיל כמו כל המשקים בכפר: פרה וחצי, חמש תרנגולות, מטעים ופלחה, ולאט לאט גדל״. רפי נישא לזהבה, גם היא בת הכפר. הם קיבצו את משקי המשפחות שלהם, והיום המשקים עובדים יחד ומפעילים רפתות חלב ובשר וגידולים של 1500 דונם פלחה. זהבה הייתה מורה שנים רבות ולימדה בנצרת ובכפר יהושע, ועם הולדת הילדים התמקדה בעבודת המשק. שלושת ילדיהם גרים בכפר ושניים מהם ממשיכים את דרכם החקלאית.

קוביק נישא לזיוה מבית אלפא, ולהם ארבעה ילדים. מתוכם בן ממשיך במשק. קוביק שירת כטייס בחיל האוויר, ב־1956 השתתף כחניך בקורס טיס במבצע קדש. בתחילת שנות השישים חזר כבן ממשיך למשק המשפחתי. עם שחרורו יזם את הצבות החירום של טייסי המילואים – שירות מילואים של טייסים יום אחד בשבוע בכדי לשמור על כשירות ומיומנות הטיסה. קוביק שירת כטייס פעיל במלחמות ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ושלום הגליל, עד שנת 1982.

האחים גדלו במשק, המשיכו וממשיכים עד היום את דרך ההורים, וילדיהם ממשיכים את דרכם ועובדים זה לצד זה בשמחה, מחוברים לשורשים.

״המשכנו את דרך ההורים, והילדים ממשיכים את דרכנו״

רפי וקוביק יריב | כפר יהושע

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page