top of page

מיכה ורחל נוי מאיר | ציפורי

בית הבד האקולוגי

1.png

כתיבה: מאיה רביב

צילום: מיכל אגוזי

השם "ריש לקיש" מתנגן בפיהם של הרבה מחובבי שמן זית איכותי ואורגני. בית הבד האקולוגי, הנושא את שמו של הרב הידוע, ממוקם בציפורי ונמנה עם יצרני שמן זית הטובים בארץ. מזה 12 שנה מנוהל בית הבד על ידי איילה נוי מאיר, בתם של מיכה ורחל נוי מאיר, בעלי המקום. בנם חגי עובד גם הוא בעסק ואחראי על התפעול. למיכה ורחל שישה ילדים – איילה, נורית, אילן, חגי, עופר ואסף, "הילדים כולם צמחונים אורגנים", הם מתגאים.

מיכה נולד בשנת 1944 בארגנטינה, ורחל בשנת 1946 בווילס. "אני ומשפחתי עלינו ארצה בשנת 1950", מספר מיכה. "הוריי, אלכסנדר ואלישבע, היו סטודנטים למשפטים שלימודיהם הופסקו בעקבות עליית הנאצים לשלטון. בשנת 1938 נמלטו מגרמניה, והחליטו להיות חקלאים ולנסוע לעבוד בחווה בארגנטינה. כשקמה המדינה, החליטו לעלות לארץ. הם הגיעו ישר לשבי ציון, שם חיו כל השנים". מיכה ורחל הכירו בשבי ציון, מיכה היה אז חייל משוחרר ועבד בגד"ש, ורחל עולה חדשה שהתגוררה בבית העמק. בשנת 1971 התחתנו השניים בשבי ציון ועברו להתגורר יחד במושב. "נולדתי חקלאי", אומר מיכה בחיוך.

"תמיד אהבתי את עבודת האדמה, הטבע, היצירה של הצמח. בשלב מסוים החלטנו שאנחנו רוצים משק חקלאי משלנו, אבל לא היה לנו מספיק כסף. הלכתי לעבוד כשכיר בחווה של חברת הזרע, שם התמקצעתי בגידול זרעים, ובשנת 1977 נסעתי לשלוש שנים לוונצואלה, לעבוד בפרויקט חקלאי ולהתפרנס". בשנת 1980 קנו את המשק בציפורי. גידול עגבניות לתעשייה היה עיסוקו הראשון, ועם הזמן עבר לגידולי זרעים. במשך 25 שנה עסק בגידולי מכלוא זרעים – עגבניות, אבטיחים, מלונים, חצילים ופלפל.

"ילדיי הלכו ללמוד בבית ספר תיכון בשדה בוקר, ולמדו על נושא איכות הסביבה ושמירת כדור הארץ. הם באו הביתה, ראו את אבא שלהם משתמש בחומרי חיטוי מסוכנים, ואמרו לי 'אבא, תפסיק להשתמש ברעל הזה'. חשבנו ׳טוב, מה נעשה? ממה נתפרנס?׳ והחלטנו לגדל זיתים, לייצר שמן זית".

ציפורי מוקפת עצי זית ותיקים, חלקם בני כאלף שנים, שלא היו מטופלים. כשקיבלו את ההחלטה לייצר שמן זית, הלכו מיכה ורחל למכרז למנהל וזכו ב־2,500 עצי זית ותיקים. "החלטנו לייצר שמן איכותי. נטענו 70 דונם זיתים. כיום יש לנו מטע בגודל מעל 150 דונם, ואת 2,500 עצי הזית הוותיקים. לפני שנתיים רכשנו בית בד משפחתי קטן וייחודי מהמתקדמים בעולם, בו אנו מייצרים את השמן האיכותי שלנו". אל בית הבד בציפורי מגיעים מכל קצוות הארץ והעולם לטעום וליהנות מן השמן הייחודי של משפחת נוי מאיר.

"בעקבות הילדים החלטנו לגדל זיתים ולייצר שמן זית״

מיכה ורחל נוי מאיר | ציפורי

creators
Gold logo.png
blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page