top of page

עליזה ונח ליברמן, כפר הרי״ף

שני קווים מקבילים שנפגשו

1.png

כתיבה: אילן ליזרוביץ

צילום: רון שושן

נח ועליזה ליברמן אמנם נולדו רחוקים זה מזו, אך חלקוּ עבר דומה. חייהם היו כמו שני קווים מקבילים, שניהם ברחו מהתופת בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך הגורל הפגיש ביניהם בפריז, אחרי שכל אחד שרד את תלאות המלחמה, ויחד זכו להקים בית בארץ ישראל.
נח נולד בשנת 1930 בעיר שדלץ שבמערב פולין, כשכבר הייתה תחת שלטון גרמני. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, ברחו נח ומשפחתו לאזור הרוסי שבפולין, שם התחבאו והסתירו את זהותם היהודית. לאחר כמה חודשים הצבא הגרמני גילה אותם, ושלח את משפחתו (מלבד אביו), למחנה עבודה בסיביר, שם שרדו בתנאים קשים מאוד. "הייתי אז רק בן שלוש עשרה. בר מצווה לא חגגתי, ונאלצתי לעבוד ביער בסחיבת עצים. עבודה מאוד קשה. אימי חלתה אז בשל התנאים והמחסור בתרופות וקיבלה שיתוק, ואני כנער, וכבכור המשפחה, נאלצתי לעבוד על מנת להרוויח כסף שיהיה לאימי, אחי ולי כדי לאכול ולשרוד", מספר נח. למרות הקשיים, אביו של נח הצליח לחלץ אותם מהמחנה, ולהעבירם לדירה באזור, שם היו מוגנים. נח נאלץ לחזור על לימודי היסודי, שהשלים בפולין, בשפה הרוסית אשר לא הכיר. בסוף אותה השנה, עברו נח ומשפחתו לעיר לודג' שבפולין.
עליזה (ליזט) ליברמן נולדה בצרפת בשנת 1936. הוריה היגרו לצרפת מפולין, ארץ מולדתו של נח. עם פרוץ המלחמה, אביה של עליזה גויס לצבא, ועליזה נותרה עם אמה. אביה היה שבוי חמש שנים באושוויץ, בעוד שעליזה כלל לא הייתה מודעת לזהותה היהודית, ולסכנה אשר הייתה כרוכה בכך באותה תקופה. "אני זוכרת שבכיתי ושאלתי את אמא שלי למה אנחנו לא כמו כולם. היינו היהודים היחידים בכל האזור שבו גרנו. כשהייתי בת תשע אבא חזר מהשבי ואז אמא גילתה לי שאנחנו יהודים. זה היה שוק בשבילי", מספרת עליזה. אך זמן קצר לאחר מכן, היא ומשפחתה נאלצו לברוח ליערות צרפת, כדי להגן על חייהם.
עם תום מלחמת העולם השנייה, נח היה בדרכו ארצה כחלק מעליית הנוער, אך נתקע בשטרסבורג שבצרפת, משם לא הצליח להגיע ארצה כפי שתכנן. הוא שהה שם שנה, ובילה שנתיים נוספות בכפר ווזון, בצרפת גם כן. בהמשך התקבל נוח ללימודים גבוהים בפריז, שם בילה כמה שנים. בשנת 1954 שב לכפר ווזון, שם פגש את עליזה, והשניים התחתנו.
בשנת 1958 עלו עליזה ונח ארצה, יחד עם משפחתה של עליזה. הם התיישבו בחיפה, לאחר מכן עברו לתל אביב, ולבסוף החליטו כי ברצונם לגור בהתיישבות חקלאית, החלטה שהביאה אותם לעבור לכפר הרי"ף, בו הם גרים עד היום. נח ועליזה היו ממייסדי הכפר, שלידו זורם נחל הרי"ף, ונחשב ליישוב הגדול ביותר במועצה האזורית יואב.
לנח ועליזה ליברמן שני ילדים, שבעה נכדים ושמונה עשר נינים, רובם גרים גם הם בכפר הרי"ף. האהבה ביניהם חזקה ממש כמו ביום שבו הכירו.

עליזה: "אני לא ידעתי בכלל שאני יהודייה, אני זוכרת שבכיתי ושאלתי את אמא שלי למה אנחנו לא כמו כולם?"
נח: "בגיל 13 עבדתי ביער בסחיבת עצים כדי שמשפחתי תשרוד"

עליזה ונח ליברמן, כפר הרי״ף

creators
Gold logo.png
blue background

Join the journey

that leaves a mark

Follow us

Thank you! We will get back to you soon

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

Contact

Phone: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© All rights reserved to the association to leave a mark and venture The Autographers

bottom of page