top of page
empty-dark-concrete-wall-room-studio-background-floor-perspective-with-blue-soft-light-dis

בנט רוזנברג | דנמרק

"זהו סיפור על אחווה וגבורה"

כתיבה: טל רביב

צילום: יורגן וינדפלד ג'נסן

בנט רוזנברג מתגורר כל חייו בקופנהגן, זאת למעט התקופה שבה נאלצה משפחתו להימלט לשוודיה במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא נולד בשנת 1937 להורים שהיגרו מפולין לדנמרק כפעוטות. ילדותו הייתה שלֵווה, אפילו תחת המשטר הגרמני. אולם לאחר פיזור הממשלה הדנית על ידי הנאצים באוגוסט 1943, חייהם של יהודים לא היו בטוחים עוד. הוריו של בנט הבינו שהם בסכנה, ומשפחת רוזנברג עברה חיש לבית דיג בצפון האי זילנד. מדי יום ביקר אביו במכולת כדי לקנות לחם ולהתעדכן בחדשות השעה.

יום אחד בתחילת אוקטובר הבין אביו של בנט כי הגרמנים החלו לקבץ יהודים. הוא מיהר הביתה לאסוף את המשפחה. בעזרת בעל חנות המכולת וצוותו, ואחרי שיט עם דייג מקומי שחשש שבנט הקטן ירעיש ויסכן את הנוסעים, הגיעה המשפחה לשוודיה. המסע היה קשה לבנט, הוא נאלץ להתחבא בבטן הסירה וסבל ממחלת־ים. אך בהמשך אותו היום בשוודיה, אביו קנה לו תפוז – זו הייתה הפעם הראשונה שראה וטעם את הפרי. המשפחה עברה למחנה פליטים ולאחר מכן התיישבה בשטוקהולם.

ביוני 1945 הפליגו בנט, אימו ואחיו חזרה לקופנהגן. עד היום הוא זוכר את ההתרגשות שאחזה בו בעת ההגעה לנמל הדני. קהל דני רב המתין לספינה וקיבל את היהודים השבים לביתם בקריאות עידוד ובנפנוף הדגל. אביו של בנט ושכנה ותיקה ואהובה המתינו למשפחה בתחנת הרכבת המרכזית. השכנה איחסנה את החפצים והריהוט של משפחת רוזנברג לאחר בריחתם, כך שכעת התאחד בנט גם עם צעצועיו האהובים.
החיים המשיכו, בנט גדל להיות מורה אהוב בתיכון ציבורי והקים משפחה משלו. כיום הוא סבא לשבעה נכדים, וסבא רבא לשניים. בקיץ הקרוב תיפגש משפחת רוזנברג המורחבת בקופנהגן. כ־110 בני משפחה צפויים להגיע מדנמרק וישראל ומאזורים אחרים בעולם.

"חשוב לי מאוד לספר את הסיפור", מסביר בנט, שגם כתב ספר על בריחתו לשוודיה. לדבריו, חשוב לדבר על האחווה והגבורה של העם הדני, כשם שחשוב לזכור מה קרה במקומות שבהם אנשים לא התעקשו לפעול ולעשות את הדבר הנכון.

blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page