top of page
empty-dark-concrete-wall-room-studio-background-floor-perspective-with-blue-soft-light-dis

סאלי בסיאקוב | דנמרק

"הכול היה מעורפל, לא ידענו דבר"

כתיבה: כריסטינה דאמגארד אנדרסן

צילום: קרן־אור רוזנבאום

"הכול היה מעורפל, לא ידענו דבר", כך מתאר סאלי את שאירע בסתיו 1943. סאלי נולד בקופנהגן בשנת 1928 להורים רוסים־יהודים. בן 15 היה כשנמלט לשוודיה, בריחה אשר לא עברה בקלות. הוריו הוזהרו מבעוד מועד, ובליל הפעולות נגד יהודי דנמרק התחבאו בדירת השכנים. מבעד לחלון יכלו לראות את החיילים הגרמנים נכנסים לבניין, אך משלא הצליחו למצוא יהודים הם עזבו לבסוף. את המשך השבוע העבירו בני המשפחה בווילה של מעסיק של אחד ממכריה של אימו, ואז ניסו לברוח לשוודיה.

המשפחה החליטה להתפצל כדי להבטיח שלא תיתפס כולה. הוריו של סאלי ברחו יחד, וסאלי עזר לדודתו ולדודו להימלט. לאחר שניסיון הבריחה כשל הופרד סאלי מדודיו, ולבסוף שט לשוודיה בלילה הבא ללא משפחתו. בשוודיה התאחד עם הוריו, דודתו ודודו ועם אחיו הגדולים אשר ברחו לפני הפעולות נגד יהודי דנמרק. בשנת 1945 חזרו בני המשפחה לדנמרק וגילו שדירתם אומנם הושכרה, אך כל רכושם אוחסן בבטחה בידי שכניהם.

היום בגיל 94, כאשר סאלי נשאל על חשיבותה של פעולת ההצלה הוא מדגיש את תפקידם של האנשים הפשוטים בפעולה: "לא הייתה זו הממשלה הדנית שעזרה ליהודים, אלא אנשים מן היישוב שסיפקו בתי קיץ, עזרו למצוא כתובות ועזרו בדרכים רבות אחרות. אם לא כך היה, המבצע לא היה צולח".

blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page