top of page
empty-dark-concrete-wall-room-studio-background-floor-perspective-with-blue-soft-light-dis

בירגיט בורגשמידט | דנמרק

"אני אסירת תודה על שמצאתי תחושת שייכות״

כתיבה: יוליה וול

צילום: יוליה וול

בירגיט נולדה בשנת 1939. אימה, היהודיה מגרמניה, ואביה הדני הכירו בעיר הורנבק שבדנמרק בשנת 1935. הם התאהבו ונישאו בשנה העוקבת בברלין, ואז עברו לקופנהגן. אימה הייתה מעצבת מוכשרת של אופנת עילית משובחת, ואביה למד משפטים והיה לעורך דין. לרוע המזל, טרגדיה קשה הכתה במשפחה עם מות אימה בשנת 1942, כשבירגיט הייתה בת שלוש בלבד.

במהלך המלחמה נאלץ אביה להימלט מהגסטאפו וברח לשוודיה, והשאיר את בירגיט בחסות הוריו, אך מאוחר יותר סיכן הכול כדי להציל גם אותה. הוא חזר משוודיה כדי לשוב לשם עם בתו, ובשנת 1943 הם יצאו יחד למסע לשוודיה בסירה. בירגיט מתארת חווית מסע מפחידה שבמהלכה אף חלתה, אך עם זאת הם הגיעו לשוודיה בשלום, ושם בירגיט עברה בין משפחות מארחות שונות שהרעיפו עליה טוב לב ואהבה רבה. בתום המלחמה נשאר אביה בשוודיה לטפל בעניינים אישיים ושלח אותה בחזרה לקופנהגן לבדה. היא התאחדה עם סבה, סבתה ודודה, ובסופו של דבר שבה לחיות עם אביה ועם מטפלות דוברות אנגלית. בגיל שמונה אף נסעה לבדה לפגוש את דודה ודודתה בלונדון.

במהלך חייה נחשפה בירגיט בהדרגה לסיפורי הגבורה של בני משפחתה, לאתגרים שניצבו בפניהם ולבחירות שעשו. בבגרותה החליטה להתחבר מחדש למורשת היהודית, והיא אסירת תודה על שמצאה תחושת שייכות בקהילה היהודית.

blue background

הצטרפו למסע שמשאיר חותם

עקבו אחרינו

תודה רבה! נחזור אליך בהקדם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

טלפון: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לעמותת להשאיר חותם ומיזם The Autographers

bottom of page