top of page

מנאר כורדי

מתכון עם עבר עות׳מאני

1.png

צילום: איריס גליקסמן

מנאר כורדי, ילידת עכו בת 46, היא דור רביעי למשפחתה בעכו. עוד מהיותה נערה אהבה את עולם הבישול ונהגה לעזור לאימה בבישולי המטבח. אחרי שהתחתנה המשיכה לדבוק בהכנת הבישולים המסורתיים.
מנאר מעבירה סנדאות בית אלפראשה בעיר העתיקה, אליו הגיעה בדרך מעניינת: "הייתה לי חנות מזכרות בעיר העתיקה. כשפרצה מגפת הקורונה, נאלצתי לסגור אותה. יום אחד אחת המבשלות בסדנאות חלתה בקורונה, וחיפשו מבשלת חלופית. הוצע לי לבוא ולמלא את המקום, ומאז נשארתי". הפרויקט "בית אלפראשה", אותו יזמה והגתה קטי ראף, משלב באופן יצירתי בין קולינריה, עוצמה נשית ומעורבות חברתית. פירוש השם בערבית הוא "בית הפרפר", ומתקשר באופן ישיר לחזון הפרויקט המתבסס על אפקט הפרפר: משק כנפיים קל עשוי ליצור שינויים באטמוספירה. שינוי קטן יכול לחולל שינוי גדול.
עבור מנאר, עכו היא עיר נהדרת עם היסטוריה מדהימה ואנשים טובים, והמשאלה שלה היא לחשוף את האוכל העכואי לכמה שיותר אנשים. "האוכל הוא כמו שפה מגשרת בין עמים, ובבישול לומדים כל הזמן דברים חדשים״, היא מדגישה. מסורות האוכל השונות מספרות על ההיסטוריה, וכך גם מנת השישברק המסורתית של מנאר: ״השישברק עבר אלינו מהסבים והסבתות, למדנו אותו מהעות׳מאנים והוא נשאר איתנו עד היום״.

שישברק – 8 מנות

מרכיבי הבצק
500 גרם (3.5 כוסות +כף) קמח
1 כפית מלח
20 גרם (1 ו־1/3 כפות) שמן זית
270 מ״ל (1 כוס + 2 כפות) מים
מרכיבי המלית
2 בצל לבן בינוני
תבלינים: בהאראת, פלפל שחור, מלח
למלית צמחונית – 1 סלסלת פטריות
למלית בשרית – 250 גרם בשר
לרוטב
1.5 קילו יוגורט
1 ביצה

אופן הכנה
● מערבבים קמח ומלח בקערה, מוסיפים שמן זית ומים, ולשים כ־5 דקות עד לקבלת בצק אחיד. יוצרים מהבצק כדור ומקמחים אותו. עוטפים בניילון נצמד ומשהים כחצי שעה.
● מקמחים משטח עבודה ומרדדים את הבצק לעלה דק בעובי 2 מ״מ. קורצים מהבצק עיגולים בקוטר 5 ס״מ.
● מניחים במרכז כל עיגול מלית, ומקפלים לסהרון תוך כדי צביטת השוליים.
● מושכים את הקצוות של כל סהרון ומושכים אותם זה לזה.
● מחממים תנור ל־200 מעלות. מניחים את השישברק בתבנית מרופדת בנייר אפייה ומייבשים בתנור 4–5 דקות, עד שהשישברק מתייבש מעט אך לא מקבל צבע. בשלב זה אפשר להעביר את השישברק לשקית ולהקפיא עד שלושה חודשים.
● מחממים בסיר את היוגורט עם ביצה, מבשלים את השישברק ביוגורט כ־15 דקות עד שמתרכך. ניתן גם לדלג על שלב האפייה, לטגן את השישברק בשמן עמוק, ולהגיש בתוך רוטב היוגורט החם.

creators
Gold logo.png
blue background

Join the journey

that leaves a mark

Follow us

Thank you! We will get back to you soon

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

Contact

Phone: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© All rights reserved to the association to leave a mark and venture The Autographers

bottom of page