top of page

מרים אברהמוב

מתכון בן מאה

1.png

צילום: קובי סמרנו

עד היום מחזיקה מרים אברהמוב בספר מתכונים שהיה שייך לסבתה באוקראינה, והספר מחזיר אותה לטעמי ילדותה. אלו מתכונים בני מאה שמקפלים בתוכם טעמים של בית. שם, בבית המוקף בגן פורח ועצי פרי, בכל יום בארוחת הצהריים ישבו סביב השולחן ואכלו את מרק הבורשט של סבתא, ״לא רק בשבת בחורף״, היא מציינת. היא זוכרת את דמות סבה יושב לצד השולחן וקערת מרק גדולה למולו, ולצידה כוס יין, גם הוא מעשה ידיה של סבתהּ.

את הבית הם בנו מספר שנים אחרי מלחמת העולם השנייה, שבה נספו מרבית בני המשפחה. הסב נותר לבדו והסבתא ואימה היו היחידות ששרדו. הם התחתנו והקימו יחד משפחה. בהתחלה גרו בצריפים, ולאחר זמן מה בנו את ביתם בדונצק שבאוקראינה, שם גדלה גם נכדתם מרים. עם השנים עלו כל בני המשפחה לישראל; מרים עלתה לפני 13 שנה, ואחרי תקופה במעלות עברה לעכו, ואת נוף ההרים והשיכונים החליף אוויר הים ומרכזה החי של עיר היסטורית. היא הרגישה שהגיעה למקום הנכון.

עבור מרים הטעם של עכו שלוב בטעם של יהדות מזרח אירופה. שניהם חלק בלתי נפרד ממנה, רכיבים של המתכון שהופך אותה לאישה האחת והמיוחדת שהיא.

מרק בורשט

רכיבים
4 ליטר מים
½ ק״ג בשר בקר עם עצם
1 בצל קצוץ
1 גזר מגורד
1 סלק מגורד
1 כרוב (½ ק״ג) חתוך דק
½ ק״ג תפו״א חתוך לקוביות
½ לימון סחוט
250 ג׳ רסק עגבניות 28%
200/300 ג׳ שעועית לבנה טרייה שהושרתה במשך הלילה, או שעועית מקופסה
½ כפית סוכר
מלח

אופן ההכנה
שמים בסיר 4 ליטר מים, מוסיפים את הבשר ומבשלים עד לקבלת ציר בשר. אם השתמשתם בשעועית טרייה מושרית, אחרי חצי שעה של בישול הבשר יש להוסיף אותה לסיר. לאחר כשעתיים, כשהבשר כמעט מוכן, מוסיפים את הכרוב חתוך דק. אחרי רבע שעה מוסיפים תפו״א חתוך לקוביות. בינתיים במחבת מטגנים בצל קצוץ וגזר מגורד במעט שמן, ומוסיפים למרק. לאחר מכן בסיר קטן עם מעט שמן, מגרדים סלק ומבשלים עם מעט מים עד להתרככות. מוסיפים רבע כפית מלח, חצי כפית סוכר ואת רסק העגבניות, ומטגנים מספר דקות עד לקבלת רוטב אדום.
כשהכרוב, תפוח האדמה והשעועית מוכנים ורכים, מטבלים במלח ומיץ מחצי לימון, ואח״כ מוסיפים לסיר את תערובת הסלק ורסק עגבניות ונותנים למרק להתבשל עוד מספר דקות. לסיום מוסיפים 3–4 שיני שום טחונות או מגורדות ומעט מלח, סוגרים את האש ומכסים את הסיר, ונותנים למרק לנוח כרבע שעה.

creators
Gold logo.png
blue background

Join the journey

that leaves a mark

Follow us

Thank you! We will get back to you soon

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

Contact

Phone: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© All rights reserved to the association to leave a mark and venture The Autographers

bottom of page