top of page
IMG-6611 (1).jpg

עזרא לוי

סיפור של מנהיג

1.png

כתיבה: שלומי אבוטבול

צילום: לילך ברעם

במידה רבה, סיפור חייו של עזרא לוי מספר את סיפורה של ארץ ישראל. עזרא נולד בעיראק ב־1944 ועלה ארצה בגיל 6, אחרי שהות של שישה חודשים במחנה המתנה באירן. בגיל צעיר התייתם מאב ונשלח לפנימיית עלומים בכפר סבא, שם למד להתמודד עם אתגרי העצמאות שהחיים זימנו לו. בגיל 12 נשלח לקיבוץ כרמיה והשתלב בחברת הנוער, ושם פגש לראשונה את אשתו אתי צובלי, בת זוגו עד עצם היום הזה.

כבר בגיל 15 גילה עזרא את יכולות ההנהגה הטמונות בו, הוא חש אחריות עצומה על הקיבוץ, על החברה, ונתגלה כמנהיג חברתי משמעותי בקיבוץ. מנהיגותו באה לידי ביטוי באחריות ובדוגמה האישית שהראה לחבריו בחברת הנוער; הוא היה ראשון להתעורר בבוקר לעבודה, הראשון להתנדב למשימות מיוחדות ובכך סחף אחריו את חבריו הצעירים ואת חברי הקיבוץ הבוגרים. לאחר שירות צבאי בחטיבת הנח"ל, וכקצין בדרגת רס"ן במילואים, נישאו עזרא ואתי ובנו את ביתם בקדימה, לא רחוק ממשפחת צובלי, הוריה של אתי אשר ממייסדי היישוב קדימה.

קדימה של שנות השישים של המאה הקודמת הייתה מושבה חקלאית שקלטה עולים רבים בעיקר מצפון אפריקה. באותה תקופה עזרא לוי היה הכתובת של הצעירים ביישוב אשר חיפשו מקורות פרנסה, בידור וספורט. באופן טבעי מצא את עצמו כמזכיר מועצת הפועלים והחל לטפל בעניינם של הצעירים ושל הפועלים ביישוב, ובכך התמקם בעמדת ההנהגה היישובית.

בעשורים הבאים הפכה קדימה למושבה קשת יום. מתוך אחריות ורצון עז לשנות את המצב, החליט עזרא להתמודד לראשות המועצה המקומית. בשנת 1983 זכה לראשונה בבחירות המקומיות לעמוד בראש היישוב הקטן והדל אשר מנה כ־3000 תושבים. כאמור הפשע שלט ברחובות היישוב, האבטלה הייתה קשה והאתגרים היו רבים. ההחלטה הראשונה שקיבל הייתה להפשיל שרוולים "ולהרים" את רמת החינוך ביישוב לגבהים שטרם נצפו. הוא דאג להפעיל קשרים במוסדות הממשלה ולהעביר תקציבים למחלקת החינוך, במקביל בנה את מתנ"ס קדימה, ופתח נקודת גמילה מסמים לתושבי היישוב המכורים.

עזרא לא חשש להישיר מבט לעבר מוקדי הפשיעה ולהילחם בהם. באותה נשימה דאג להפשרת קרקעות ולבנייה צמודת קרקע בשכונת בנה ביתך. המאמצים נשאו פרי ותוך זמן לא רב החלה לזרום לקדימה אוכלוסייה חזקה, והיישוב החל להתפתח. בין הישגיו ניתן למנות את החזון לפינוי בינוי שבימים אלו משלים שלב א, מיגור הפשיעה, הקמת חטיבת הביניים גוונים ובית הספר ניצני השרון, הקמת מעונות היום ויצ"ו ונעמת, הספרייה היישובית, המתנ"ס, בריכת השחייה, הפשרת קרקעות לבנייה באזור הכפר, וכן פרויקט הדגל – הקמת שכונת בנה ביתך.

בשנת 2003, לאחר 20 שנות הנהגה, החליט עזרא לפרוש ובגיל 58 הלך ללמוד משפטים יחד עם בתו. כיום הם חולקים משרד עורכי דין משותף. את עזרא לוי יזכרו לעד כמי שהשאיר ליורשיו יישוב משגשג ומתפתח. כשהוא מתהלך ביישוב, הנשמה שהשקיע בקדימה חוזרת אליו מכל פינה.

ReuvenRap7.jpg

״מתוך רצון עז לשנות, התמודדתי לראשות המועצה״

עזרא לוי

creators
Gold logo.png
blue background

Join the journey

that leaves a mark

Follow us

Thank you! We will get back to you soon

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

Contact

Phone: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© All rights reserved to the association to leave a mark and venture The Autographers

bottom of page