top of page
IMG-6611 (1).jpg

פיני דומוביץ

אומן היודאיקה מקדימה־צורן

1.png

צילום וכתיבה: ליאור טל

"מתוך תופת השואה הגיעו הוריי, נפתלי ובלומה ז"ל ילידי ליטא, לארץ ישראל, וכאן חיפשו מקום להקים משפחה ולהתחיל בחיים חדשים", מספר פנחס דומוביץ. "נולדתי ב־1948 ברמת גן. שנה קודם לכן סורבו הוריי להיכנס לארץ, ונשלחו למחנה עצורים בקפריסין. בניסיון ההגעה השני הם הורשו להיכנס".

את ילדותו העביר ברמת גן. משסיים לימודיו בבית הספר העממי "יהלום" פנה ללמוד בבית הספר לקציני ים בעכו, אולם בעקבות התנגדות אימו נרשם לפנימייה של הכפר הירוק. "מגיל צעיר אני מנגן באקורדיון", הוא משתף. בפנימייה רכש לעצמו את תואר הנגן של הכפר ובימי שישי בערב היה מרקיד את חבריו.

בשנת 1956 פרצה מלחמת סיני ואביו גויס לשירות מילואים. "אימי הייתה חרדה מאוד לגורלו. לעולם לא אשכח את היום שחזר הביתה בתום הקרבות. כשהוא ירד במדרגות, נשמע בכייה של אימי לאור חזרתו הביתה בשלום", נזכר פנחס.

בסיום לימודיו התגייס לצבא והחל קורס חובשים בבה"ד 10 בצריפין. עם פרוץ מלחמת ששת הימים הופסק הקורס ופנחס וחבריו הצטרפו לכוחות הלוחמים. "השתתפתי בקרבות בירושלים והייתי בין הראשונים שפרצו לעיר. נלחמתי בגבעת התחמושת בקרב הקשה. מראות המלחמה הקשים רודפים אותי עד היום. עם תום הקרבות והגעת הכוחות הלוחמים לכותל המערבי הייתה הרגשה עילאית וגאווה גדולה", הוא מספר בהתרגשות, "כשהנחתי ידיי על אבני הכותל לא יכולתי לעצור את הדמעות".

בתום השירות הצבאי למד כימיה תעשייתית וניהול ייצור בטכניון. בגיל 22 נישא וכעבור שנה נולדה בתו הבכורה. הוא היה אב צעיר כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, וגויס למלחמה בדרום, שם שירת עם הכוחות של אריק שרון בקו בר לב. ״המעבר החד מהילת הניצחון של 1967 להפתעה הגמורה של 1973 היכה בלוחמים ובעם כולו, ורק עם המעבר מהגנה להתקפה הצלחנו במעט להשתחרר מההלם ולשנות את פני המערכה".

בתום המלחמה עבר עם משפחתו לגרמניה. בתקופה זו פיתח שיטה חדשה לצביעת זכוכית, המשווה לחומר מראה ייחודי בן אלפי שנים. תוך זמן קצר זכתה השיטה לתהודה והתעניינות רבה. בשנת 1982 זכה פנחס במקום הראשון בתחרות ארצית לאומנים צעירים בגרמניה, ובהמשך זכה במקום הראשון באליפות העולם בעיצוב.

באומנות כמו בחיים, פנחס דוגל בחדשנות וביצירת סגנון ייחודי. יצירות היודאיקה שלו משלבות חומרים כמו זכוכית ועץ מעוטרים בכסף ובזהב בטכניקות כימיות מיוחדות, וניתן למצוא בהן את נופי ירושלים ואלמנטים דתיים שונים. יצירותיו מצאו את דרכן לכל כנפי תבל – החל ממוזיאון ישראל ודרך גלריות יוקרה בעולם כולו, ועד מנהיגי עולם כמו האפיפיור, פידל קסטרו ונשיאי ארצות הברית.

״כיום אני מתמקד במכירה של יצירות One of a kind. קשה לי להיפרד מחלקן", מספר פנחס. הוא מתגורר עם זוגתו בקדימה, מוקף בבנותיו ונכדיו. לדור הצעיר הוא מוסר: "תתמקדו בפיתוח של עשייה חדשנית, ייחודית ובלעדית לכם, שתוביל אתכם בחיים ובאומנות".

ReuvenRap7.jpg

"כשהנחתי ידיי על אבני הכותל לא יכולתי לעצור את הדמעות"

פיני דומוביץ

creators
Gold logo.png
blue background

Join the journey

that leaves a mark

Follow us

Thank you! We will get back to you soon

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

Contact

Phone: 0547-250800

TheAutographers@gmail.com

© All rights reserved to the association to leave a mark and venture The Autographers

bottom of page